Kennisbank

2-staps-verificatie

Het is mogelijk om de toegang tot ons klantsysteem met een extra stap te beveiligen. Via 2-staps verificatie heb je naast je huidige wachtwoord ook een code nodig die vanuit je mobiele telefoon gegenereerd wordt. Op deze manier is de kans dat iemand misbruikt maakt van je account een stuk kleiner en we raden dan ook al onze klanten aan om dit te activeren.

Activeren
Je kunt 2-staps verificatie aanzetten door in te loggen in ons klantsysteem. Onder ‘administratie’ -> ‘2-staps verificatie’ kun je deze optie activeren. Om 2-staps verificatie te kunnen gebruiken heb je een authenticatie applicatie nodig.  Hieronder volgt een lijst van geschikte applicaties die werken met ons systeem:

Password managers waarbij authenticatie is ingebouwd:
Bitwarden (multiplatform)
1Password (macOS + iOS)

Enkel authenticators:
Authy (multiplatform)
Google Authenticator (Android + iOS)
Microsoft Authenticator (multiplatform)

Voer op deze pagina nogmaals je wachtwoord in om 2-staps verificatie aan te zetten. Na het invoeren krijg je een QR-code te zien die je moet scannen met je Authenticator applicatie. Hierna is 2-staps verificatie geactiveerd.

De eerstvolgende keer dat je inlogt (of wanneer je sessie te lang inactief is gebleven) dien je een extra code op te geven die gegenereerd wordt vanuit de  Authenticator applicatie.

Authenticator code kwijt
Mocht je authenticator applicatie gekoppeld zijn aan je telefoon (bijv. Google Authenticator) dan moet je dit doen: Voer je wachtwoord in en klik op de link ’telefoon kwijt’.  In dit geval kunnen we je via post een tijdelijke toegangscode sturen voor het klantsysteem. Deze code kun je samen met je wachtwoord gebruiken om in te loggen. Direct na inloggen krijg je een nieuwe QR-code met nieuwe sleutel te zien voor je Authenticator app.

Deactiveren
Je kunt de 2-staps verificatie weer uitzetten onder ‘administratie’ -> ‘2-staps verificatie’ door je wachtwoord in te voeren.